​ul. Juliana Ursyna Niemcewicza 29-31, 50 - 238 Wrocław

 ​​sekretariat.sp093@wroclawskaedukacja.pl

 ​​071 798-68-75

 LOGOPEDA SZKOLNY

GODZINY PRACY LOGOPEDY SZKOLNEGO:

SpecjalistaImię i NazwiskoPoniedziałekWtorekŚrodaCzwartekPiątek
LogopedaAnna Kałużyńska11:30 – 14:30  11:30 – 14:30 

Świadome oddychanie – poradnik dla rodziców i uczniów

PORADNIK LOGOPEDYCZNY DLA RODZICÓW

Norma rozwojowa mowy

Normą rozwojową jest, jeśli dziecko w wieku:

3 lat – porozumiewa się prostymi zdaniami, wymawia wszystkie samogłoski i spółgłoski (p, pi, b, bi, m, mi, n, ni, f, fi, w, wi, t, d, n, l, li, ś, ź, ć, dź, j, k, ki, g, gi, ch),

4 lat – wymawia (s, z, c, dz),

5 –  6 lat – wymawia (sz, ż, cz, dż),

7 lat – ma opanowaną poprawną wymowę wszystkich głosek oraz opanowaną technikę mówienia. 

Zatem wymowa dziecka 6 – letniego powinna być już poprawna pod względem artykulacyjnym, a w wieku 7 lat również prawidłowa pod względem gramatycznym i składniowym. U znacznej liczby dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym występują jednak zaburzenia i opóźnienia rozwoju mowy, które wymagają konsultacji logopedycznej.

U dzieci powyżej 7 roku życia wady wymowy przybierają głównie charakter deformacji głosek. Często też wymowa charakteryzuje się zamianą głosek trudniejszych w artykulacji głoskami łatwiejszymi do wymówienia. Najczęściej spotykane paralalie (zmiany) tych głosek to:

Seplenienie – dotyczy głosek: s,z,c,dz,ś,ć,dź,sz,ż,cz,dż

np.: szkoła – skoła -śkoła

Nieprawidłowa realizacja głoski R : ryba- lyba – jba, rana – lana – jana

Wadliwa wymowa głosek K, G – głoski te zastępowane są głoskami T, D np.:

Kura –tura, kula – tula.

Na poziom rozwoju mowy, obok sprawności narządów artykulacyjnych, ogromny wpływ ma percepcja słuchowa, a zwłaszcza jej składnik – słuch fonematyczny, zwany inaczej słuchem mownym. Słuch ten i mowa są współzależne

i powinny być rozwijane jednocześnie i równocześnie, gdyż nawzajem wpływają na siebie stymulująco. Zniekształcenia wymowy, nieprawidłowości w  budowie zdań, przekręcenia wyrazów są często przejawem zaburzeń właśnie analizy i syntezy słuchowej. Skutki tych zaburzeń są widoczne również przy nauce czytania i pisania. Dziecko literuje, ma trudności ze złożeniem głosek w wyraz, źle dzieli wyrazy na sylaby, myli w pisaniu głoski o podobnym brzmieniu, przekręca lub zmienia wyrazy itp. Zaburzenia mowy i trudności w czytaniu i pisaniu mogą mieć zatem wspólną przyczynę – obniżony poziom percepcji słuchowej, który w takiej sytuacji należy rozwijać odpowiednimi ćwiczeniami.

Propozycje ćwiczeń:

  • Śpiewanie / powtarzanie wyrazów podanych przez rodzica – na początku 2,3 wyrazy, potem coraz więcej…,
  • Podział zdań na wyrazy (wyrazy dwusylabowe, trzysylabowe, wielosylabowe),
  • Łączenie sylab w wyrazy (jaki powstanie wyraz?).,
  • Różnicowanie wyrazów podobnie brzmiących, np. kura – kula,
  • Zabawy w dobieranie wyrazów na określoną głoskę,
  • Szukanie ukrytych wyrazów w innych wyrazach,

Wspólne z dzieckiem śpiewanie, układanie wierszyków, rymowanek, wyliczanek.

Skip to content