ul. Juliana Ursyna Niemcewicza 29-31, 50 - 238 Wrocław
sekretariat.sp093@wroclawskaedukacja.pl
071 798-68-75
GODZINY PRACY LOGOPEDY SZKOLNEGO w roku szkolnym 2024/2025:
Świadome oddychanie – poradnik dla rodziców i uczniów
PORADNIK LOGOPEDYCZNY DLA RODZICÓW
Norma rozwojowa mowy
Normą rozwojową jest, jeśli dziecko w wieku:
3 lat – porozumiewa się prostymi zdaniami, wymawia wszystkie samogłoski i spółgłoski (p, pi, b, bi, m, mi, n, ni, f, fi, w, wi, t, d, n, l, li, ś, ź, ć, dź, j, k, ki, g, gi, ch),
4 lat – wymawia (s, z, c, dz),
5 – 6 lat – wymawia (sz, ż, cz, dż),
7 lat – ma opanowaną poprawną wymowę wszystkich głosek oraz opanowaną technikę mówienia.
Zatem wymowa dziecka 6 – letniego powinna być już poprawna pod względem artykulacyjnym, a w wieku 7 lat również prawidłowa pod względem gramatycznym i składniowym. U znacznej liczby dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym występują jednak zaburzenia i opóźnienia rozwoju mowy, które wymagają konsultacji logopedycznej.
U dzieci powyżej 7 roku życia wady wymowy przybierają głównie charakter deformacji głosek. Często też wymowa charakteryzuje się zamianą głosek trudniejszych w artykulacji głoskami łatwiejszymi do wymówienia. Najczęściej spotykane paralalie (zmiany) tych głosek to:
Seplenienie – dotyczy głosek: s,z,c,dz,ś,ć,dź,sz,ż,cz,dż
np.: szkoła – skoła -śkoła
Nieprawidłowa realizacja głoski R : ryba- lyba – jba, rana – lana – jana
Wadliwa wymowa głosek K, G – głoski te zastępowane są głoskami T, D np.:
Kura –tura, kula – tula.
Na poziom rozwoju mowy, obok sprawności narządów artykulacyjnych, ogromny wpływ ma percepcja słuchowa, a zwłaszcza jej składnik – słuch fonematyczny, zwany inaczej słuchem mownym. Słuch ten i mowa są współzależne
i powinny być rozwijane jednocześnie i równocześnie, gdyż nawzajem wpływają na siebie stymulująco. Zniekształcenia wymowy, nieprawidłowości w budowie zdań, przekręcenia wyrazów są często przejawem zaburzeń właśnie analizy i syntezy słuchowej. Skutki tych zaburzeń są widoczne również przy nauce czytania i pisania. Dziecko literuje, ma trudności ze złożeniem głosek w wyraz, źle dzieli wyrazy na sylaby, myli w pisaniu głoski o podobnym brzmieniu, przekręca lub zmienia wyrazy itp. Zaburzenia mowy i trudności w czytaniu i pisaniu mogą mieć zatem wspólną przyczynę – obniżony poziom percepcji słuchowej, który w takiej sytuacji należy rozwijać odpowiednimi ćwiczeniami.
Propozycje ćwiczeń:
Wspólne z dzieckiem śpiewanie, układanie wierszyków, rymowanek, wyliczanek.
Ten serwis w celu prawidłowego działania używa plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. Szczegółowe informacje dostępne w zakładce RODO
Dostępność dla osób niepełnosprawnych